MIESZCZANIN SZLACHCICEM

Krajowa Scena Komedii dell’Arte w Teatrze Praska 52:
 Mieszczanin szlachcicem


Krótki opis spektaklu, piórem twórców:

Pan Jourdain, tytułowy mieszczanin, marzy o dostaniu się w krąg szlachetnie urodzonych.
Wszystko dookoła ma mu w tym pomóc – liczne lekcje, modne stroje, przyjaźń z hrabią i
wreszcie odpowiedni mariaż córki. Na przekór tym dążeniom stoją zamiary jego żony,
której pragnieniem jest szczęście jedynaczki, a co za tym idzie, jej ślub z wybrankiem serca – Kleontem.
Upór głównego bohatera sprawia, że domownicy uciekają się do podstępu.
Jourdain naiwnie daje wciągnąć się w maskaradę

Tak wygląda kanwa komediobaletu napisanego przez Moliera,
do którego Lully skomponował muzykę. Widowisko łączące w sobie sztukę teatru,
muzykę oraz taniec powstało na życzenie króla Ludwika XIV.


Trupa KOMEDIANTY prezentuje nową wersję tego dzieła.
Tekst Moliera został przeniesiony na grunt komedii dell’arte,
a postacie włożone w dell’artowskie typy i maski.
Adaptację wzbogacono tańcem oraz oryginalną muzyką Lully’ego.


Tekst: Molier
Muzyka: J. B. Lully
Adaptacja i reżyseria: Agnieszka Cianciara-Fröhlich
Choreografia: Dariusz Brojek
Kierownictwo muzyczne: Zygmunt Magiera
 
Występuje:
Trupa KOMEDIANTY:
Agnieszka Cianciara-Fröhlich, Jonathan Fröhlich,
Katarzyna Gazdowicz, Łukasz Łęcki, Dariusz Brojek (gościnnie)

Czas:
2h 10 min.(z przerwą)


KRAJOWA SCENA KOMEDII DELL’ARTE  W TEATRZE PRASKA 52:
Powstała z inicjatywy Teatru Praska 52 i Studio Dono w maju roku 2016.
To jedyna taka scena w Polsce, oferująca stałe spotkania
ze sztuką rodem z szesnastego wieku.
W jej ramach działa Trupa KOMEDIANTY tworząc spektakle według
wszelkich prawideł włoskiej komedii, począwszy od prawdziwych skórzanych
masek po zapętloną, pełną nieoczekiwanych zwrotów intrygę.
Aktorzy są jednocześnie artystami i rzemieślnikami;

sami piszą ramowe scenariusze – canevas,
które w trakcie prób, podczas improwizacji, wypełniają
działaniem i tekstem. W swojej grze działają pod wpływem
impulsów – pochodzących z nich samych, gry pozostałych
członków trupy oraz publiczności. To połączenie
formy liczącej kilka wieków ze współczesnymi skojarzeniami,
odniesieniami i spostrzeżeniami czyni tę sztukę nie tylko aktualną,
ale przede wszystkim niezwykle atrakcyjną.